7. Evaluarea Tehnologiei TAC

Deşi nu este un panaceu pentru toate problemele şi încercările cu care se confruntă transportul public urban, tehnologia TAC deţine avantajul unic de a aduce un beneficiu esenţial oraşelor mari și medii în care mijloacele de transport public convenţional se lovesc de constrângeri de ordin topografic şi de relief accidentat, pe lângă eterna problemă a traficului congestionat, dovedindu-şi astfel eficacitatea. Unele din aceste probleme pot fi rezolvate numai şi numai cu ajutorul sistemelor TAC. În plus, din punct de vedere al mediului înconjurător, în multe din aceste aglomerări urbane există problema poluării aerului din cauza noxelor eliminate în atmosferă de către motoarele maşinilor. Sistemele TAC fiind acţionate electric, s-ar reduce în mod substanţial emisia de noxe în atmosferă. Pe de alta parte, sistemul TAC are totuşi câteva lipsuri care ii condiţionează eficacitatea şi îi limitează şansa de a fi considerat ca făcând cu adevarat parte din categoria mijloacelor urbane de transport în comun.

Considerații cheie

Telecabinele sunt „noul subiect fierbinte” în mobilitatea urbană în acest moment. Cu toate acestea, la fel ca în cazul oricărui proiect de transport, orașele care intenționează să investească într-un sistem de transport pe cablu ar trebui să ia în considerare cu atenție avantajele și limitările acestei tehnologii din mai multe puncte de vedere:

Timpul și costul implementării

Avantajul unic al telecabinelor este capacitatea lor de a urca dealuri abrupte la o fracțiune din costul investiției unui nou tunel, șosele, sau pod. De asemenea, acestea sunt adesea mai rapide de implementat decât construirea de drumuri noi, ceea ce poate atrage factorii de decizie care doresc să obțină rezultate rapid. Costurile de capital pot varia foarte mult în funcție de context, majoritatea sistemelor din America Latină variind între 10-25 milioane USD pe km. Criticii afirmă că nu este demonstrat încă foarte riguros dacă sistemele de transport pe cablu pot reprezenta cu adevărat investiții avantajoase din punct de vedere al dezvoltării unui oraș, dându-se exemplul proiectului din Rio de Janeiro, unde problemele financiare au cauzat o suspendare nedeterminată a lucrărilor la unul dintre cele mai scumpe proiecte de telecabină urbană din lumea în curs de dezvoltare .

Mobilitate și accesibilitate

Proiectele recente de investiții în domeniul trasportului pe cablu care au primit cea mai mare atenție sunt cele care deservesc cartierele de pe versanții orașelor din zonele muntoase sau colinare, multe dintre acestea fiind slab conectate la restul orașului și slab deservite de serviciile de transport convenționale. Conectarea zonelor deluroase cu centrele urbane prin telecabine aeriene poate aduce economii considerabile de timp de călătorie și alte beneficii socio-economice datorită legăturilor directe și absenței constrângerilor din traficul rutier. Cu toate acestea, cu o distanță medie de 800 de metri între stații, telecabinele pot să nu deservească la fel de mulți oameni ca și serviciile de transport public pe șosea și să impună utilizatorilor să meargă pe distanțe mai mari de la domiciliu către terminale și de la terminale către destinație.

Proiectare și capacitate

Datele statistice arată că telecabinele urbane au o lungime medie a traseului de 2,7 km, viteze de funcționare de 10 până la 20 km pe oră și o capacitate de funcționare tipică de 1.000-2.000 de pasageri pe oră pe sens. Capacitatea și accesibilitatea depind în mare măsură de locația și proiectarea stațiilor. Pe baza datelor disponibile, telecabinele sunt cele mai potrivite pentru zonele cu cerere moderată de călătorie. (Leonardo Canon Rubiano, Wenyu Jia, Georges Darido, 2017)

Operabilitate și întreținere

Ca orice sistem de transport public, telecabinele necesită subvenții publice pentru exploatare și întreținere. Deși cheltuielile privind operabilitatea și întreținerae depind în mare măsură de caracteristicile tehnice ale sistemului, datele reale privind aceste costuri în acest domeniu sunt foarte rare. Datele transparente privind costurile de operabilitate și întreținere sunt esențiale pentru înțelegerea sustenabilității telecabinelor urbane, astfel încât să putem trage concluzii pe baze empirice privind sustenabilitatea implementării sistemelor de transport pe cablu.

Experiența utilizatorului și alte efecte

Satisfacția utilizatorilor este esențială pentru succesul unui sistem de transport public. Telecabinele au avantajul de a oferi navetistilor o „plimbare cu vedere”, dar au nevoie și de standarde ridicate de confort, siguranță și securitate pentru a rămâne populare în timp. Un sistem bine conceput poate îmbunătăți, de asemenea, calitatea spațiului urban din jurul stațiilor și poate stimula regenerarea urbană.