E posibilă implementarea și integrarea tehnologiei de transport aerian pe cablu în sistemul de transport public local?
La prima vedere pare că implementarea sistemului de transport aerian pe cablu este posibilă doar în scopuri turistice. Dar cu cât am învățat mai multe despre această tehnologie, cu atât mai mult am realizat că poate fi o soluție fiabilă și fezabilă și pentru zonele urbane aglomerate. Desigur, ca orice mijloc de transport, există locuri în care utilizarea transportului aerian pe cablu are sens și locuri în care nu are. Chiar dacă am scris această lucrare, acest lucru nu înseamnă automat că sugerez înlocuirea întregii rețele de transport public de persoane a unui oraș cu telegondole. Mai degrabă, speranța mea este că această carte va contribui la informarea cetățenilor și a factorilor de decizie cu privire la capacitățile reale ale tehnologiei TAC, încercând să elimin în același timp concepțiile greșite sau lipsa de informare în legătură cu această tehnologie.
Prezintă siguranță transportul aerian pe cablu (TAC)?
TAC este una dintre cele mai sigure forme de transport din lume. Statistic vorbind, șansele ca o persoană să sufere o vătămare gravă sau deces în timp ce călătorește cu un sistem TAC sunt mult mai mici decât să se întâmple acest lucru în timpul mersului pe bicicletă. În plus, fiecare instalație este dimensionată și proiectată în așa fel încât să existe multiple sisteme de siguranță în caz de necesitate.
Este adevărat că transportul aerian pe cablu (TAC) se poate implementa numai în zone montane și nu poate fi implementat în zonele urbane?
Într-adevăr, sistemul de transport aerian pe cablu este folosit preponderent în zone cu constrângeri topografice, cu relief accidentat, muntoase, sau cu obstacole naturale care împiedică realizarea infrastructurii convenționale de transport. Însă sistemul TAC are și capacitatea de a valorifica zonele cu suprafață plană. Dacă luăm în considerare unele aglomerările urbane, putem observa că însuși traficul orașului constituie obstacolul suprem. Un exemplu excelent de telegondolă pe teren plat este telegondola Parque das Nações din Lisabona, Portugalia, sau, de ce nu, chiar telegondola din Mamaia, România.
Care este capacitatea de transport a unui sistem TAC?
Tehnologia TAC se îmbunătățește și evoluează constant. De exemplu, sistemele existente în Medellin, Columbia și Caracas, Venezuela au fost proiectate pentru a transporta 3000 persoane pe oră pe sens. În prezent, un sistem TAC poate transporta până la aproximativ 6000-8000 persoane pe oră pe sens.
Care este viteza de deplasare a unui sistem TAC în comparație cu alte sisteme de transport?
Atunci când comparăm viteza, este important să nu comparăm viteza maximă, ci mai degrabă trebuie să avem în vedere viteza medie de deplasare.
De exemplu, autocarele și autobuzele sunt construite pentru a se deplasa cu viteze de peste 100 km/h. Cu toate acestea, din cauza, dar fără a se limita la factori precum traficul, limite de viteză, timpii de îmbarcare, sincronizarea semafoarelor, timpii de așteptare în intersecții, etc., acestea călătoresc adesea mult, mult mai lent. De exemplu, pentru unele trasee de tramvai din București au fost realizate studii care au în vedere creșterea vitezei medii de deplasare în exploatare la aproximativ 13 km/h (ECONOMICA.net, 2019). Este adevărat însă că sistemele TAC nu pot concura cu viteza metrourilor, cu toate acestea telegondolele existente din Medellin, de exemplu, au viteze medii de funcționare în exploatare de 16 km/h.
Tehnologia TAC mai nouă, cum ar fi GDT (gondola detașabilă cu trei cabluri) și tramvaiele aeriene, sunt capabile de viteze medii chiar mai mari.
Instalația de transport aerian pe cablu poate funcționa iarna în condiții normale?
Este o întrebare justă, însă puțin surprinzătoare, având în vedere că tehnologia TAC este cel mai frecvent asociată cu stațiunile montane și cu schiul. Telegondolele sunt construite în unele dintre cele mai dure și mai neiertătoare condiții climaterice din lume. Există multe progrese în tehnologia de telegondolă recentă și multe sisteme TAC au fost proiectate și construite în principal pe munți. Deci da, o telegondolă poate funcționa cu siguranță iarna în condiții confortabile pentru călători... și nici nu trebuie să dea nimeni la lopată!
Ce se întâmplă dacă o telegondolă se oprește între stații?
Toate sistemele TAC sunt construite cu unul sau mai multe motoare diesel de rezervă care pot asigura alimentarea alternativă a motorului electric. În cazul extrem de rar al unei defecțiuni complete a sistemului, există proceduri de urgență cu echipaje instruite care ajută la evacuarea sigură și ordonată a pasagerilor.
Când a fost implementat pentru prima dată transportul aerian de persoane pe cablu? Dacă este atât de performant, de ce nu îl întâlnim în mai multe locuri?
Tehnologia modernă a transportului aerian de persoane pe cablu există de peste 80 de ani, prima telegondolă de pasageri fiind realizată în anii 1930. Tehnologia a rămas să fie implementată la munte mulți ani, abia recent punându-și amprenta pe piața urbană. Lipsa de informații, sau cel puțin informații exacte, disponibile de-a lungul anilor a limitat sever această tehnologie ca o alternativă la sistemele convenționale de transport.
Transportul de persoane pe cablu a fost implementat pentru prima dată în orașe sub forma telecabinelor și a funicularelor (de exemplu în San Francisco, SUA), dar a fost depășit ca utilizare de către tramvaiele electrice. Abia recent a apărut Transportul aerian de persoane pe cablu în mediul urban. De la primele linii (New York, SUA și Medellin, Columbia), numărul sistemelor TAC urbane a crescut rapid. În întreaga lume, aceste sisteme includ, dar nu se limitează la:
- Metrocable Linea K, Medellin, Columbia;
- Metrocable Linea J, Medellin, Columbia;
- Metrocable, Caracas, Venezuela;
- Koblenz Rheinseilbahn, Germania;
- Complexo do Alemão Teleférico, Rio de Janeiro, Brazilia;
- Tramvai aerian Portland, Portland, SUA;
- Tramvaiul Roosevelt Island, New York, SUA
Cine produce sistemele de transport pe cablu?
Cei mai mari doi producători/dezvoltatori din lume sunt Doppelmayr (Austria) și Leitner (Italia).
Cât durează implementarea unui sistem TAC?
Sistemele TAC mai mici și mai puțin complexe (de exemplu gondole detașabile cu un singur cablu GDM cu o lungime în jur de un kilometru) pot fi proiectate și construite în aproximativ un an.
Care este costul de implementare a unui sistem TAC?
Similar cu alte tehnologii de transport public, costurile reale de construcție ale unui sistem TAC depind de numeroși factori, cum ar fi considerațiile locale și tehnologia folosită. În general, costul unui sistem TAC este competitiv și comparabil cu costul unei tehnologii similare de transport urban rapid. Cheltuielile cu funcționarea și întreținerea sunt însă semnificativ mai mici decât în cazul sistemelor de transport convenționale.