
sursa foto: (The Gondola Project), credit: Steven Dale.
Medellín, Columbia găzduiește în prezent (2021) șase linii Metrocable de transport persoane pe cablu, dintre care cinci sunt în exploatare și una în faza de construire.
Oraşul Medellin este amplasat în depresiunea Aburra, şi de aceea este înconjurat de dealuri pe care există cartiere subdezvoltate „rău famate” (numite „barrios”), care nu sunt deservite de transportul public în comun al oraşului. În unele cazuri prin aceste zone nu numai că nu se fac staţii, dar nu se poate nici măcar tranzita prin ele. Într-unul din aceste cartiere, numit barrio Santo Domingo, singura formă de transport public a fost asigurată de o companie privată care deservea zona sporadic. În acea perioadă, locuitorii din Santo Domingo care munceau în centru trebuiau să parcurgă în două ore şi jumătate drumul spre Medellin şi încă două ore şi jumătate înapoi, în fiecare zi (The Gondola Project). Aceste constrângeri au dus la concluzia că ar trebui avute în vedere alte forme de transport (neconvenţionale), pentru a putea fi deservit cartierul Santo Domingo.
La începutul anilor 2000, Metro Medellin a hotărât să lege cartierul de reţeaua metropolitană printr-un sistem GDM (gondolă detaşabilă monocablu). În 2006, la Medellin s-a dat în folosinţă primul traseu de gondola (Linia K), cu scopul de a suplimenta reţeaua publică de transport.
Instalaţia, care a costat 26 milioane de dolari, şi care are o lungime de aproximativ 2 km cu 4 staţii, s-a bucurat de un succes enorm. De atunci au fost construite încă cinci trasee: linia J - care a costat 16 milioane de dolari Linia H - care a costat 25 milioane de dolari, Linia L care este o linie turistică, Linia M, și Linia P care este încă în faza de construire. Instalaţiile sunt înproprietatea Metro Medellin.